Autoalarmy


Správne osvetlený automobil

Správne osvetlenie automobilu vplýva na bezpečnosť a plynulosť jazdy rovnako, ako dobrý stav motora, podvozku a bŕzd. Známe vidieť a byť videný je skutočne dôležitou podmienkou, aby sme mohli dôjsť bezpečne do cieľa našej cesty.

 

Podľa expertov z nemeckej univerzity v Paderborne z celkového množstva dopravných nehôd, ktoré sa v Európe stali, je až takmer štvrtina spôsobená zlou viditeľnosťou za zlého počasia, alebo za tmy. Aj kvôli tomuto obrovskému množstvu nehôd si vo viacerých európskych krajinách vyžiadala legislatíva zavedenie povinnosti svietiť počas jazdy aj cez deň. U nás bola do februára 2009 táto povinnosť vymedzená iba na zimné mesiace, ale v súčasnosti sme povinní podľa platného zákona svietiť počas celého roka.

Aj napriek rôznym polemikám mi dajú iste mnohí vodiči za pravdu, že na dnešných autami a výtlkmi preplnených cestách si oveľa rýchlejšie všimnete auto s rozsvietenými svetlami.

 

Svietenie klasickými stretávacími svetlami

Dobrú viditeľnosť nášho auta na ceste môžeme dosiahnuť rôznymi spôsobmi. Najjednoduchším spôsobom je samozrejme naučiť sa (zvyknúť si) zapnúť svetlá na aute hneď po jeho naštartovaní. Pri použití bežných stretávacích svetiel počas dňa máme istotu, že nás bezpečne uvidia všetci účastníci premávky a nemusíme pri tom myslieť na prepínanie svetiel ak vojdeme napríklad do tunela, alebo ak cestujeme až do súmraku, alebo tmy.

 Ak sa nám nedarí zvyknúť si ručne zapínať svetlá, môžeme použiť jednoduchý a pomerne lacný modul, ktorý to automaticky urobí za nás po naštartovaní motora.

 

                                 Celodenne_svietenie.jpg

 

 

Denné LED svetlá DRL

Ak ste zastáncom názoru, že neustále rozsvietené svetlá zvyšujú vášmu autu spotrebu paliva a zaťažujú tým vašu peňaženku, ale aj životné prostredie, pre vás bude výhodnejšie zaobstarať si denné LED svetlá (DRL - daylight running lamp).

Zapojenie LED denných svetiel sa podľa predpisov vykonáva tak, že svetlá sa zapínajú automaticky po naštartovaní motora. Naopak, automaticky sa musia vypnúť po zapnutí stretávacích, hmlových, alebo diaľkových svetiel. Denné svetlá DRL teda nesmú svietiť súčasne ani s obrysovými svetlami v aute (záväzné pre automobily schválené podľa predpisu EHK č. 48, série zmien 04, účinnej od 7.8.2008, alebo neskoršej).

Vďaka tomuto spôsobu denného osvetlenia má auto nepochybne nižšiu spotrebu elektrickej energie o 130 až 180 W – to znamená nižšiu spotrebu paliva. Tiež bude menej namáhaný alternátor vozidla. Tým, že počas dňa nepoužívate klasické stretávacie svetlomety, predĺžite v nich životnosť žiaroviek. Nemusíte teda tak často meniť halogénové žiarovky, prípadne drahé xenónové výbojky. Životnosť samotných LED svietidiel je udávaná až na 50.000 hodín. Použitím LED denných svetiel získate tiež atraktívny vzhľad vášho auta.

Denné svetlá DRL musia byť ale na premávku na pozemných komunikáciách schválené a patrične označené schvaľovacou značkou a znakom RL!

Použitie denných svetiel DRL sa upravuje podľa § 32 ods. 1 zákona 8/2009 Z.z. Ak nemáte čas študovať celé znenie zákona,  dotknuté paragrafy a podmienky ich namontovania si môžete prečítať tu:

Podmienky použitia denných prevádzkových vozidiel

 

Od februára 2011 budú dokonca musieť byť všetky nové automobily homologované v EU vybavené systémom denných svetiel DRL.

 

                                 DRL_LED.JPG

 

 

Xenónové svetlomety

Koncom minulého storočia vyvinuli automobilky nový druh svetiel do motorových vozidiel – svetlomety s xenónovými výbojkami. Tieto majú oproti klasickým halogénovým žiarovkám výhodu až trojnásobne lepšej svietivosti pri nižšom elektrickom výkone, šetria teda mierne elektrickú sústavu vozidla a alternátor. S nižším elektrickým výkonom výbojok cca o tretinu môžete dosiahnuť aj mierne nižšiu spotrebu pohonných hmôt. Výhodou xenónových svetiel je aj to, že teplota ich svetla sa približuje teplote denného slnečného svetla a vďaka tomu umožňujú lepšiu viditeľnosť v tme a menej unavujú oči vodiča. Životnosť xenónových výbojok by mala byť 2500 – 3200 hodín, čo je minimálne 5 násobok životnosti bežnej halogénovej žiarovky. S originálnymi xenónovými sadami teda budete jazdiť o niečo úspornejšie a bezpečnejšie.

 Pozor však treba dať na lacné prestavbové sady HID xenónov. Takéto neschválené sady naše platné zákony zakazujú. Stanovisko MVSR si môžete pozrieť tu:

http://www.minv.sk/?Najcastejsie_otazky&sprava=xenonove-svetlomety

 Jedná sa o to, že originálne sady xenónových svetiel sú práve kvôli ich vysokej svietivosti a možnosti oslnenia oproti idúcich vozidiel vybavené zariadením na automatické nastavovanie sklonu stretávacích svetlometov. Ďalšou podmienkou správnej funkcie takýchto svetlometov je zariadenie na čistenie svetlometov (ostrekovač). Takéto zariadenia sú pomerne drahé a preto sú dodávané a montované vo výbave automobilu s fabrickými xenónovými svetlami. Súčasťou lacných sád tieto dôležité komponenty nie sú.

 

                                   hid_halogen.jpg

 

To najlepšie v súčasnosti

Tí vodiči, ktorí používajú najnovšie modely luxusných áut majú situáciu najjednoduchšiu. Automobilky vyvíjajú stále modernejšie systémy osvetlenia vozidiel. Týmito systémami  svojim zákazníkom zabezpečujú bezpečnejšiu jazdu za zníženej viditeľnosti, skvelé osvetlenie vozovky, ale aj množstvo komfortných funkcií svetiel počas jazdy.

Mercedes-Benz napríklad použije do svojich najnovších automobilov triedy E a S systém ILS - Intelligent Light System a adaptívny asistent diaľkových svetiel. Tento systém je schopný regulovať rozdelenie svetla podľa situácie na ceste. Napríklad reguluje dosah svetlometov podľa vzdialenosti oproti idúcich vozidiel, prípadne vozidiel idúcich súbežne a tiež natočenie svetlometov pri prejazde zákrutami. Ďalej využíva osvedčeného asistenta nočného videnia – pomocou infračerveného snímača zobrazí na displeji prístrojovej dosky prípadných chodcov pohybujúcich sa pred autom. Vďaka adaptívnemu asistentovi diaľkových svetiel je vodič schopný rozoznať chodca až na vzdialenosť cca 260 metrov. Týmto asistent zvyšuje bezpečnosť jazdy viac ako dvojnásobne oproti bežným svetlám.

S týmito novými technológiami si môžete užívať aj tieto funkcie:

·      Svetlo na jazdu po mimo mestskej komunikácii – lepšie osvetľuje krajnicu

·      Svetlo na jazdu po diaľnici – zvýši intenzitu a vzdialenosť dosahu svetlometov

·      Rozšírené svetlo do hmly – natočí ľavý svetlomet smerom do stredu vozovky a zníži samotný kužeľ svetla

·      Aktívne svetlo do zákruty – podľa uhla natočenia volantu sa natáčajú svetlomety až do 15  stupňov v smere zákruty

·      Odbočovacie svetlo – pri rýchlosti do 40 km/h po zapnutí smerovky osvieti oblasť pred autom v uhle až 65 stupňov.

                                      Mercedes_svetlo_1.jpg

 

Téma bezpečnosti na cestách sa týka nás všetkých – vodičov ale aj chodcov. Majme preto na pamäti, že správne nastavené a účinné svetlomety nám sprehľadnia situáciu pred nami a zároveň dajú včas vedieť oproti idúcim vodičom, že sa k nim približujeme. Ak už používate ktorýkoľvek zo spomínaných systémov osvetlenia vozidla, používajte ho rozumne.

Tak, ako si väčšina z nás zvykla bez problémov používať prepínanie diaľkových svetiel, ak zbadáme protiidúce auto, tak isto by sa mali niektorí vodiči doučiť používať hmlové svetlá. Hmlové svetlo je vybavené prepínačom, ktorým ho za zlej viditeľnosti zapneme. Ak zbadáme, že nás dobieha súbežne idúce auto, mali by sme zadné hmlové svetlo vypnúť. Ak sa k nám ďalší vodič zo zadu priblíži, tak ho naše trvale rozsvietené hmlové svetlo oslňuje, hlavne ak je vozovka mokrá. Zlé nastavenie svetiel, alebo ich nesprávne použitie (hmlové, diaľkové svetlá) môžu nebezpečne oslniť vodiča idúceho oproti nám, alebo súbežne s nami a ohroziť tak všetkých, ktorí sú v danom okamihu nablízku.

Diskusia

K danej téme nebol pridaný žiaden diskusný príspevok
Tak neváhajte a budte prvý, kto pridá príspevok