Autoalarmy


TPMS: Kedysi dobrovoľne ako nadštandard, dnes nutnosť!

TPMS_1.jpgUž pred piatimi rokmi Európsky parlament schválil nariadenie č. 661/2009, v ktorom sa hovorí, že výrobcovia automobilov budú musieť od 1. 11. 2014 vybaviť všetky nové automobily predané na európskom trhu tzv. TPMS (Tire Pressure Monitoring System), čo v preklade znamená systém sledovania tlaku v pneumatikách.

Tento dátum je už za dverami a čo nevidieť sa nevyhneme prezúvaniu letných pneumatík za zimné, takže ak by ste si tento systém chceli dať namontovať, máte jedinečnú príležitosť.

Ako v názve článku spomíname, kedysi bol tento systém ako nadštandard, ako príplatková verzia prevažne u drahých automobilov, no po 1.11. bude u nových áut povinný, či už to bude luxusná limuzína, športiak alebo bežný osobný automobil.

Tento systém funguje tak, že elektronický senzor spojený s ventilom, sleduje tlak a teplotu vzduchu v pneumatikách a namerané hodnoty odosiela do riadiacej jednotky. Tá získané hodnoty vyhodnotí a vodičovi zobrazí kontrolku. 

Systémy, ktoré sú domontované dodatočne,  zobrazia hodnoty či už v originálom rádiu, multimediálnom rádiu alebo navigácii. Sada obsahuje aj bezdrôtové tlačítko, ktoré po stlačení zobrazí aktuálne hodnoty tlaku a teploty vzduchu v pneumatikách. Samozrejme systém upozorní na pokles hodnôt aj automaticky, a to akusticky aj vizuálne.

Dôvodov, pre ktoré sa tento systém bude montovať do áut je niekoľko. Tu sú hlavné z nich: 

Bezpečnosť – aby sa predišlo nehodám kvôli zle nahustenej pneumatike, resp. pneumatike, v ktorej klesá tlak. 

Lacnejšie náklady – keď sú pneumatiky zle nahustené sa jednak rýchlejšie opotrebúvajú, no zároveň majú väčší valivý odpor, čo samozrejme negatívne vplýva na spotrebu paliva.

Jazdné vlastnosti – nesprávne nahustená, resp. hlavne podhustená pneumatika má podstatne horšie jazdné vlastnosti, nedrží tak stopu ako pneumatika, v ktorej je správny tlak. Toto samozrejme tiež súvisí s bezpečnosťou, zhoršené jazdné vlastnosti pneumatík sa prejavia pri zvýšenej záťaži, hlavne v zákrutách a vyšších rýchlostiach.

Životné prostredie – prieskumy ukázali, že podhustené pneumatiky v automobiloch spôsobujú zvýšenie emisií CO2 až o 4,8 mil. ton ročne. 

Keďže je tento systém v kategórií bezpečnostných systémov, musí byť samozrejme funkčný. V opačnom prípade by:

  • vozidlo neprešlo STK, nakoľko všetky systémy, s ktorými bolo auto schválené musia byť funkčné,
  • pri policajnej kontrole môže hroziť postih,
  • v prípade poistnej udalosti by poisťovne určite kontrolovali funkčnosť systému kvôli poistnému plneniu.


Pokiaľ máte vozidlo vybavené takýmto systémom odporúčame nechať si preventívne skontrolovať senzory pri prezúvaní pneumatík.



Diskusia

K danej téme nebol pridaný žiaden diskusný príspevok
Tak neváhajte a budte prvý, kto pridá príspevok